Interim-johtaja taloon
Kun uusi (väliaikainen) johtaja aloittaa, moni miettii: Miten varmistamme, että hän pääsee vauhtiin nopeasti? Miten varmistamme, että saamme saamme uudesta toimintamallista kaiken hyödyn irti?
Hyvä uutinen: onnistuminen ei vaadi taikatemppuja. Mutta se vaatii vähän valmistelua ja selkeyttä.
Kolme vinkkiä sujuvaan yhteistyöhön interim-johtajan kanssa
1. Tee tilanne näkyväksi heti alussa
Mikä toimii? Mikä mättää? Mikä pitää saada kuntoon, millä aikataululla ja budjetilla? Interim-johtaja ei ole paikalla "sitten kun ehditään perehdyttää", vaan heti alusta käytännön tekemisessä. Siksi hyvä alku on kriittinen.
2. Sovi roolista, odotuksista ja päätösvallasta
Mitä Interim-johtajalta odotetaan ja miten hänen roolinsa suhtautuu muihin organisaation rooleihin. Minkälaisissa päätöksissä hän voi toimia itsenäisesti ja miten toivot interim-johtajan raportoivan johdolle. Roolin kirkastaminen estää päällekkäisyyksiä, väärinkäsityksiä ja on onnistumisen ehdoton edellytys.
3. Pidä yhteys auki
Hyväksi tapa voi olla esim. viikottaisen statuspalaverit (30 min), jossa läpikäydään kuluneen viikon edistymiset, mahdolliset tarvittavat päätökset ja seuraavan viikon tärkeimmät focukset. Interim-johtaja tuo usein uusia näkökulmia ja haastaa totuttuja toimintatapoja, mutta keskusteluyhteys pitää olla kunnossa.
Interim ei tule ”vain hoitamaan tonttia”, vaan hän tulee tekemään tulosta.
Siksi yhteistyön pitää olla avointa, nopeaa ja tavoitteellista.
Kokemukset ovat huikeita! Kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan!
Minkälaisia ajatuksia tämä herättää?