Interim-johtaja ei ole konsultti, mitä eroa niillä on? 🤔
Yrityksissä käytetään paljon konsultteja, mutta interim-johtaja ei ole konsultti. Moni ymmärettävästi sekoittaa nämä roolit. Molemmat tuovat ulkopuolista asiantuntemusta yrityksen tueksi. Mutta yksi olennainen ero on:
➡ Konsultti neuvoo – interim tekee.
Konsultti tuo asiantuntemusta, analysoi ja antaa suosituksia. Interim-johtaja taas astuu yrityksen sisään, ottaa operatiivisen vastuun ja toteuttaa muutoksia itse. Interim ei ole ulkopuolinen neuvonantaja, vaan osa organisaation johtoa sen aikaa, kun häntä tarvitaan. Interim-johtaja voi olla ja usein on osa yrityksen johtoryhmää.
Miten nämä roolit täydentävät toisiaan?
Parhaat tulokset saavutetaan, kun eri roolit pelaavat yhteen:
✅ Asiakkaan edustaja –> Korvaamaton. Tuntee yrityksen, yrityskulttuurin, prosessit, ihmiset ja toimialan sisältäpäin.
✅ Interim-johtaja – > tuo vahvaa kokemusta, osaamista, johtaa ja toteuttaa käytännössä. Kiinteä osa organisaatiota tietyn määräajan. Usein johtoryhmän jäsen tai osallistuu aktiivisesti johtoryhmätyöskentelyyn.
✅ Konsultit – > tärkeä osa ekosysteemiä . Tarjoavat erikoisosaamista ja analyysiä. Konsultit tekevät yleensä hands on tietyn teeman ympärillä. esim. strategiasta, teknologiasta tai digimarkkinoinnista.
Kaikilla on oma tärkeä roolinsa – yhteistyössä syntyy paras lopputulos.
Konsultit ovat loistavia ja heidän asiantuntemuksensa on korvaamatonta – mutta minä en ole konsultti 😃 Interim-johtajana työskentelen yrityksen sisällä, teen päätöksiä ja vastaan niiden toteutumisesta. Tavoitteena usein parantaa yrityksen liikevaihtoa, kannattavuutta, kirkastaa strategiaa, tai johtaa tiettyä projektia.
Miten sinä näet eron interim-johtajan ja konsultin välillä? Tai onko sinulla kokemusta onnistuneesta yhteistyöstä eri asiantuntijaroolien välillä?
Ota yhteyttä! 040-5131609 tai viivi.niemi@vipetti.fi tai https://www.linkedin.com/in/viivi-niemi