Interim – johtajuus: “Eikö tämä ole aika kallista?”
Kävin juuri keskustelun yhden pk-yrityksen toimitusjohtajan kanssa, kun keskustelimme interim-johtajuudesta. Hän sanoi suoraan: ”Eikö tämä ole aika kallista?”
Ymmärrän hänen huolensa. Moni ajattelee, että interim on vain väliaikainen ratkaisu, josta syntyy iso lasku, mutta mielestäni asiaa pitää pohtia investointina eikä niinkään kustannuksena 💪
Jos mietitään asiaa ihan konkreettisesti.
Vakituisen henkilön palkkaaminen:
❗Rekrytointi / Head hunting -> Kustannus vähintään 10 000€ (korjatkaa jos olen väärässä..)
❗Työsuhteen aloitusajankohta yleensä 2-4 kuukautta rekrytointipäätöksestä.
❗Perusteellinen perehdytys talon tavoille, ennen kuin henkilö pääsee tosi toimiin.
❗Työnantajan sivukulut - HUH 😅😅 (TyEL-maksu: työnantajan osa keskimäärin 17.83%, sairausvakuutusmaksu 1,87% , työttömyysvakuutusmaksu > 0,2%, työtapaturmavakuutusmaksu 0,54% sekä ryhmähenkivakuutusmaksu 0,06%) Luvut keskimääräisiä.
❗Loma-ajan palkat, mahdolliset sairausajanpalkat
Interim-johtajan valinta:
✔️ Ei head hunting palkkioita
✔️Aloitus per heti
✔️ Ei pitkää perehdytystä. Interim-johtajan voi heittää syvään päätyyn. Olemme tottuneet tuottamaan lisäarvoa ensimmäisestä tunnista lähtien 😊
✔️Ei työnantajan sivukuluja
✔️Ei loma-ajanpalkkoja tai mahdollisia sairausajanpalkkoja.
✔️Jossain tilanteissa myös mahdollista kirjata investointina taseeseen ei kustannuslaskelmaan.
Organisaatio tarvitsee omaa pitkäaikaista johtoa ja siihen kannattaa investoida 👍👍👍 On kuitenkin paljon tilanteita, joissa interim-johtajan valinta on järkevä investointi, jolla saadaan selkää ROI sekä lyhyellä, että pitkällä aika jänteellä.
Miten sinä näet? Onko Interim-johtajuus kallis kuluerä vai investointi tulevaan?